08 lip Rezovi u zdravstvu su ‘zločin protiv čovječnosti’
Talijanska Federsanità je konfederacija koja okuplja lokalne zdravstvene vlasti i bolnice te znanstvene i kliničke institucije, zajedno s predstavnicima Udruge talijanskih općina. Cilj ove konfederacije jest promicanje politike usmjerene na poticanje socijalno-zdravstvenih i socijalno-integracijskih puteva snažno usmjerenih prema novom konceptu ‘preuzimanja odgovornosti’ nad pacijentima na temelju blizine, proaktivnosti, personalizacije i sudjelovanja.
Papa Franjo susreo se u subotu 4. lipnja s predstavnicima Federsanità kojima je predložio tri ‘protuotrova’ koji im, kako je rekao, „mogu pomoći da hodaju u brazdi koju su zacrtali“. Obraćajući se izaslanstvu okupljenom u Vatikanu, papa Franjo je kao prvi ‘protuotrov’ predložio blizinu, nazvavši je protuotrovom za ‘samoreferencijalnost’. Napomenuo je da je vidjeti u pacijentu sebe put prema „razbijanju lanca sebičnosti, rušenju pijedestala na koji smo ponekad u iskušenju popeti se te poticanju da se prepoznamo kao braća, bez obzira na jezik, zemljopisno podrijetlo, društveni status ili zdravstveno stanje. Naš je Bog blizine.“ Imati ovu perspektivu, nastavio je, također znači „smanjiti udaljenost, izbjeći postojanje bolesnika ‘A’ i ‘B’ klase, staviti energiju i resurse u opticaj tako da nitko ne bude isključen iz socijalne i zdravstvene skrbi.“
Sveti Otac je također naglasio važnost javnog zdravstva kao društvenog bogatstva. Kada neka zemlja izgubi javno zdravstvo, „ona počinje praviti razlike među stanovništvom; dijeliti ih na one koji imaju pristup, koji si mogu priuštiti zdravstvenu zaštitu uz plaćanje i one koji su bez zdravstvene zaštite. Zato je javno zdravstvo vaše bogatstvo, ovdje u Italiji: nemojte ga izgubiti“, rekao je Papa.
Drugi protuotrov usmjeren je na cjelovitost, koja je suprotna fragmentaciji i pristranosti.
„Ako je sve povezano, moramo promišljati i koncept zdravlja iz perspektive cjelovitosti, obuhvaćajući sve dimenzije jedne osobe. Ne umanjujući ni na koji način vrijednost određenih vještina, izliječiti bolesnu osobu znači uzeti u obzir ne samo njezinu patologiju nego i njezino psihološko, socijalno, kulturno i duhovno stanje.“
Papa je naglasio da „kada Isus nekoga ozdravi, On ne samo da iskorjenjuje fizičku bolest iz tijela, već vraća i njegovo dostojanstvo, ponovno uvodeći osobu u društvo i dajući joj novi život“.
„Cjeloviti pogled na skrb“, istaknuo je papa Franjo, „pomaže u suprotstavljanju ‘kulturi odbacivanja’, koja isključuje one koji iz raznih razloga ne zadovoljavaju određene standarde.“
Dalje je rekao da u društvo „koje riskira da bolesne vidi kao teret, trošak, u središte moramo vratiti ono što je neprocjenjivo, što se ne može kupiti niti prodati, a to je dostojanstvo osobe.“ Ljudski život, rekao je, „uvijek mora biti zaštićen, od začeća do njegovoga prirodnog završetka“.
Treći protuotrov na kojem se Papa zadržao bilo je opće dobro, kao lijek za ostvarivanje vlastitih interesa. „Čak i u području zdravstva, često se javlja iskušenje da se prevladaju ekonomske ili političke prednosti nekoliko skupina nauštrb većine stanovništva.“
Usredotočujući svoju pozornost na pandemiju, papa Franjo je primijetio da nas je ona „naučila da se ‘svatko za sebe’ brzo prevodi u ‘svi protiv svih’, povećavajući jaz nejednakosti i međusobne sukobe“. Umjesto toga, inzistirao je Papa: „Moramo osigurati pristup zdravstvenoj skrbi svima, da se zdravstveni sustav podržava i promiče te da i dalje bude besplatan.“ „Rezanje resursa u zdravstvu je ‘zločin protiv čovječnosti’“, zaključio je papa Franjo.
Dr. sc. Ivan Ćelić
No Comments